Den Flyvende Kufferts historie

Den Flyvende Kuffert har til huse i Phillips gammel fabriksbygning, der den gang lavede Tv-produktion. Efter krigen indrettede virksomheden institution for deres ansatte, og åbnede derved dørene den 28. maj 1948. Dengang hed institutionen Philips børnehave, og havde en normering på 54 børn. Det var ikke udelukkende Philips børn man tog sig af i børnehaven, der var også børn fra nærområdet. I avisen stod der:

Philips Børnehave, der blev åbnet af Minister Fru Fanny Jensen i går i Nyrnberggade 33, er i topklasse, dejlige farver, gedigent arbejde, og den er indrettet i selve fabriksbygningen på bekostning af en direktørbolig.I samarbejde med Børneringen, der er ekspert i børneinstitutioner, skabte man for datidens forhold en top moderne institution, hvor der var installeret lysstofrør, en radio, og om vinteren fik børnene højfjeldssol. Børnene fik også lov til at se fjernsyn til jul.

Til at starte med var børnene i aldren fra 2-3 år og op til skole start, men i 1950 åbnede, men også en vuggestue hvor de ikke var mere end 6-7 uger gamle.

Dagligdagen dengang
Den daværende børnehaveleder frk. Margrethe Eriksen, havde ikke selv hjem og børn (som det hed), men hun viede sit liv til at være noget for andres børn. De var i alt 8 ansat til at passe børnene, samt fast lægetilsyn.

Man havde åbent fra kl. 6.30 til kl. 17.00. Dagen startede med morgenmad kl. 8.00 og derefter leg inden døre (hvis vejret var dårligt), ellers var der leg på legepladsen. Ved særlige anledninger var de på tur i Tivoli, skovtur m.m.. De holdte også (som de selv bekriver det) vellykkede fester til jul og fastelavn.

Lokalerne
Philips oprettede ikke kun en børnehave dengang, men i 1950 åbnede de et bedriftssundhedscenter. Børnehaven havde til huse på øverste etage, og på anden sal var vuggestuen. På første sal var der indrettet boliger til plejerskerne, og i stuen var der venteværelse, lægeværelse og behandlingsrum for fysioterapi, røntgenrum og sundhedsplejerskens konsultationsrum. Komplekset kostede dengang 1 mio. og stod til rådighed for virksomhedens 1500 ansatte.