Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk tilsyn

 
   
 
 
Generelle informationer om institutionen, der er relevante i forhold til tilsynet
Fx lederskifte, fusion, genhusning eller lignende
 
Tilsynsrapporten er udarbejdet på baggrund af observationer ud fra Observationsguiden 0-5 år samt den faglige dialog. Til Stede ved faglig dialog var to Medarbejderrepræsentanter, to forældrerepræsentanter, Institutionsleder Sussie Schytte Lundgreen, og Pædagogisk Konsulent
 
Sociale relationer - barn/voksenkontakten
 
 
 
Indsats
 
 
Vedligehold indsats
 
Begrundelse
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
I observationen ses et godt relations-arbejde på alle stuer i begge afdelinger, der er fokus på børnene, medarbejderen går i øjenhøjde ved kontakt med barn/børnene, er imødekommende og er rolige i krop og sprog. Bortset fra et enkelt eksempel, ses medarbejder som indgår i et samspil med børnene/det enkelte barn, der bærer præg af faglig viden. Der ses mange gode eksempler på godt relations-arbejde. Der er en rolig stemning og der opleves ingen hast, i begge afdelinger bevæger børnene sig trygge rundt i rummet/rummene, og på legepladsen. I lighed med sidste tilsyn beskrives hvorledes relations-arbejdet ligger centralt i institutionens pædagogiske arbejde. Her tager institutionens fælles faglige forståelse b. la. udgangspunkt i de tilegnet Sprogstrategierne fra uddannelsen på ”Huset Pia Thomsens – sprogpædagogik”, samt metoden ICDP (International Child Development Program). Der beskrives og gives eksempler på hvorledes elementet UGL, fra Sprogpædagogikken anvendes til at få øje på, hvad barnet fortæller med sin adfærd, sådan at der løbende kan justeres b. la. på medarbejdernes rolle i forhold til barnet. Disse beskrivelser kobler institutionen på Den Styrket Læreplan mål, om løbende at tilpasse og justere læringsrummene så det giver størst mulig kvalitet for det enkelte barn.

Forældrerepræsentanterne beskriver oplevelsen af gode modtagelser om morgenen, en stor tryghed i at aflevere sit barn, samt oplevelsen af, at medarbejder og leder er tilgængelig, har tid og – med udgangspunkt i institutionens grundlæggende pædagogik, kan justere sig i forhold til den enkelte families behov.
 
Anbefaling
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
Med udgangspunkt i den enkelte episode som blev set ved observationen og beskrevet ved dialogen, hvor blikket for barneperspektivet for en kort stund tabes – kan der med fordel sætte fokus på hvordan medarbejderne kan fastholdes børneperspektivet i situationer der kan blive lidt presset.
 
Inklusion og fællesskab
 
 
 
Indsats
 
 
Vedligehold indsats
 
Begrundelse
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
I observationen ses et varieret og indbydende fysisk læringsmiljø, der er indrettet forskellige rigtig gode legeområder både på stuerne og i gangarealerne. I by-afdelingen er der er særskilte rum som fx Krea-værksted, bibliotek mm. Legepladserne i begge afdelinger rummer mange gode og forskellige legemuligheder, udflytterafdelingen har fx borde og bænke til rolig leg, klatremoduler, cykelbanerne og muldvarpelegeområde med træstammer og bål. Legepladsen i by-afdelingen rummer fire legepladser med forskellige legemuligheder fx tema trafik, her cykler vi og leger i biler, eller en med flere sansemuligheder for vug. Så der er gode muligheder for opdeling af mindre børnegrupper, hvilket også afspejles i observationen. Ligeledes ses det i observationen at der ”sættes frem til leg” og at børnene profilerer af dette ved at gå direkte til leg, fx efter middagssøvnen i vuggestuen. Det er tydeligt at der ligger en faglig forståelse af det fysiske læringsmiljø bag indretningen af institutionen. Det beskrives hvordan der arbejdes med en fleksibilitet af indretningen sådan at den kan tilpasses den enkelte børnegruppe. Ligeledes beskrives og fremvises materiale fra en kompetenceudviklingsdag med Børneergoterapeut Connie Nissen, som har skabt blik for, hvordan der pædagogisk kan arbejde med den proprioceptive sans (muskel/led sansen), hvilket har afstedkommet at flere børn er rykket fra Gul trivsel til Grøn trivsel i TOPI (Tidlig opsporing og indsats).
Via organiseringen af mindre børnegrupper er der gode deltagelsesmuligheder for det enkelte barn, hvilket bevirker at der er kort vej fra barn til medarbejder, som også afspejles i observationen hvor der ses en tydelig rollefordeling af medarbejdernes arbejdsopgaver, det er tydeligt at medarbejderne ved hvad de skal, hvilke børn de skal lave aktivitet/lege med samt, hvad aktiviteten / legen pædagogisk skal indeholde. For at sikre kvalitet i det pædagogiske arbejde arbejdes der med at skabe en rød tråd i aktiviteter og lege ved at udarbejde årshjul med overordnet temaer for hele huset, hvorfra der udarbejder et praksisnært årshjul på stuerne som udmønter sig i ugeplaner. Temaerne gennemarbejdes på personalemøder samt pædagogiske møder, her anvendes metoden Smtte til planlægning af aktiviteter og lege samt vidensdeling. Dette beskrives ud fra årshjul og ugeplaner, som fremvises. Ligeledes beskrives brugen af metoden Smtte til udarbejdelse af handleplaner for børn med særlige behov.
Der drøftes det pædagogiske arbejdet med selvhjulpenhed som i observationen ses ved frokost hvor børnene rydder service op og sortere madrester samt selv smøre rugbrød og lægger pålæg på, i vuggestuen opfordres og guides børnene til selv at trække bukser op og tage sutsko på samt guides i selv at kravler ned fra puslebord. Det beskrives hvordan der har været arbejdet på at genetableres arbejdet med selvhjulpenhed efter Corona restriktionerne Forældrerepræsentanterne oplever tydeligt at der arbejdes med selvhjulpenhed fx i garderoben, og at der er en god formidling fra institutionen i forhold til hvad det kan være godt at guide barnet til.
Afslutningsvis drøftes og beskrives hvordan institutionen anvender konceptet Fri for Mobberi til at give børnene blik for fællesskabet. Konceptet bringes koncentreret i spil når der kommer nye børn i institutionen hvorefter elementer fra konceptet kontinuerligt bringes i spil, b. la lege, samt det at medarbejderne er bevidste om og behjælpelig med at skabe koblingen fra konceptet til børnelogikken i børnefællesskaberne. Forældrerepræsentanterne oplever konceptet Fri for Mobberi ligger på rygraden hos børnene som bringer elementerne i spil, også derhjemme.
 
Anbefaling
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
 
 
Sprogindsatsen
 
 
 
Indsats
 
 
Vedligehold indsats
 
Begrundelse
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
Udover et godt indrettet fysiske læringsmiljø er der mange ophængte plakater og børneproduceret materiale som giver mulighed for dialog fx billeder fra Fri for Moberi, aktivitetstavler, tavler med kender du …. på legepladserne, derudover er der påsat litografier på dørene som viser hvad man kan i rummet bag døren fx bibliotek, krearum, tumlerum osv. Der er læsekroge på alle stuer. Institutionens leder fortæller at hun har valgt at der skal arbejdes dybere med sprogstrategier, at fokus på dette skal ligge over længere tid sådan at alle medarbejder får et godt kendskab til sprogstrategierne. Institutionens sprogansvarlige har deltaget i ”Huset Pia Thomsen”, det er de sprogansvarlige der sætter fokus på, hvad medarbejdergruppen skal øve i, hvilket aftales på personalemøder. Der fremvises mappe med sprogstrategier. Sprogtrappen er ved at blive implementeret, så der øves i at brugen den. I observationen er det tydeligt at der er faglig bevidsthed omkring sprogstartegier, der høres b. la. flere dialoger med 5 turtagninger. Det beskrives hvordan der, sammen med børnene arbejdes metodisk med skabelsen af et støjniveau som giver mulighed for dialog, her anvendes en model som er blevet anbefalet fra områdets support, hvor der sættes farver på de forskellige stemmelejer. Modellen sås anvendt ved frokost, under observationen hvor børnene indbyrdes snakkede om hvilke farve stemme, de talte med.
Institutionen har valgt at sprogvurderes alle børn, dette for at bibeholde fokus på at alle børn skal sprogstimuleres. Metoden Smtte anvendes også her til udarbejdelse af handleplaner for børn med særlige behov.
Institutionen har et nogenlunde samarbejde med områdets support, men kan opleve det udfordrende i forhold til supportens metodefrihed som kan gøre samarbejdet meget personbåren. Ressourceforum opleves brugbart.
 
Anbefaling
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
 
 
Forældresamarbejde
 
 
 
Indsats
 
 
Vedligehold indsats
 
Begrundelse
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
Der beskrives et gensidig godt samarbejder mellem institution og forældregruppen, som bygger på respekten for hinanden og institutionens faglighed. Forældrerepræsentanterne beskriver oplevelsen af en god dialog og kommunikation med oplevelsen af at kunne bruge medarbejder og leder til b. la. rådgivning i forhold til forældrerollen. Forældre oplever at børnene kender institutionens leder, som forældrene også ser aktiv deltagende i den pædagogiske praksis. Derudover beskriver forældrerepræsentanterne hvordan forældregruppen profilerer af medarbejdernes evne til at skabe refleksioner hos forældrene ved at spørge ind til deres oplevelser af deres barn, samt hvad man som forældre tænker om det. Der beskrives en god brug af Ugeplaner som lægges på AULA sådan at forældre kan forberede og have dialog med barnet omkring aktuelle aktiviteter/lege.

Institutionen har fastlagte forældresamtaler som tilbydes én gang årligt, derudover afholdes der forældresamtaler efter behov samt ved bekymring/uklarhed, enten fra forældre eller institutionens side. Medarbejderens forberedelse til forældresamtaler sker i et samarbejde mellem medarbejder, sådan at der sikres vidensdeling og flere perspektiver omkring barnet og forældre.
Til de fastlagte forældresamtaler anvendes skabelonen fra AULA. Ved svære samtaler deltager institutionens leder. Ligeledes er institutionens leder ind over alle børn hvor områdets support er inddraget. Forældremøder anvendes b. la. til formidling af institutionens arbejde med fx sprogstrategier, ICDP i forhold til relations-arbejdet, eller det som rør sig inden for det pædagogiske felt – temaer og oplæg som forældre oplever som god viden og gode værktøjer i forhold til samarbejdet omkring styrkelsen af barnets trivsel, udvikling, læring og dannelses.
Der drøftes muligheden for at evaluere forældrepartnerskabet i bestyrelsesregi.
 
Anbefaling
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
 
 
Sammenhæng og overgange
 
 
 
Indsats
 
 
Vedligehold indsats
 
Begrundelse
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
Institutionen har fast udarbejdet procedure for overgangene: hjem til vuggestue, vuggestue til børnehave, børnehave til KKFO/skole. Der er udarbejdet en velkomstfolder som ligger på hjemmesiden. Ved barnets og forældrenes opstart i institutionen har institutionen, som udgangspunkt en fast procedure, men der bruges aldrig ordet ”skal”, proceduren tilpasses den enkelte familie og deres behov. Ligeledes har institutionen, ved opstartssamtalerne med forældrene en fast skabelon for information samt spørgsmål til forældrene omkring deres barn, sådan at der sikres kvalitet for samtalerne.
Der drøftes det pædagogiske arbejde med storbørnsgruppen, hvor fokus b. la. ligger på at styrke børnenes selvhjulpenhed. Her beskriver forældrerepræsentanterne oplevelsen af et godt forberedelsesforløb for Storgruppen som gør børnene trygge i forestillingen om hvad en skole er.
Fx i forhold til at lære børnene, selv at kunne klare et toiletbesøg, fordi en del børn giver udtryk for at være usikker på dette i forhold til overgangen til skolen. Institutionen anvender metoden Børneinterview i forhold til børnenes forventninger til skolen samt hvad børnene gerne vil spørger om, ved besøg på skolen
Institutionen har et grundlæggende pædagogiske værdigrundlag for storbørnsgruppen, men afprøver – i samarbejde med bestyrelsen, forskellige rammer for storgruppen, for hele tiden af optimere den pædagogiske kvaliteten i forhold til udbyttet for børnene.

Institutionen indgår i Stærkt Samarbejde med skole og KKFO, hvor der har været samarbejdet omkring sprogstrategier, sanseforløb, samt skolens deltagelse ved forældremøde i institutionen. Efter Corona har det dog været institutionen som har måtte tage teten i forhold til besøg på KKFO og skole. Institutionens leder har et ønske om at der udarbejdes et årshjul for dette samarbejde.
Institutionen udarbejder videns-overdragelser på alle børn.
 
Anbefaling
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
 
 
Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis
 
 
 
Indsats
 
 
Vedligehold indsats
 
Begrundelse
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
Institutionens pædagogiske grundlag hviler på inspiration fra Reggio Emilia pædagogikken, i forhold til at følge barnets spor og bruge rummet som tredje pædagog. I forhold til disse pædagogiske termer anvender institutionen, i praksis sprogstrategien UGLe for at følge barnets spor, samt Rum og Læring for indretning af det fysiske læringsmiljø. Derudover anvender de Reggio Emilia pædagogikkens vinkel på arbejdet med at skabe omverdensforståelse for børnene, ved at ”Plante frø/Sætte frø”, gennem aktiviteter som viser børnene sammenhæng. Fx hvor lever haletudserne, følge udviklingen af haletudser i et akvarie, hvad spiser haletudserne, hvilke bøger giver os viden om haletudser og frøer osv. Der fremvises mappe med billeder og beskrivelser der viser sådanne projektforløb.

Institutionens pædagogiske grundlag for medarbejdernes rolle i samspillet med barnets og des udvikling, tages udgangspunkt i Lev Vygotskys teori for barnets nærmeste udviklingszone, og i den sammenhæng bruges modellen NUZO. Dette afspejles i observationen hvor det er tydeligt at en medarbejder placeret sig ”ved siden af” for at guide og vejlede en børnegruppe i leg.

Institutionen bruger metoden Smtte til planlægning og evaluering af pædagogiske aktiviteter og lege, samt til udarbejdelsen af handleplaner. Der arbejdes systematisk med årshjul og ugeplaner. Der arbejdes systematisk med TOPI (Tidlig opsporing og indsats), Sprogvurderinger og Eva test. Materialet Dialogark fra AULA anvendes ved forældresamtaler og der udarbejdes videns-overdragelser på alle børn. Institutionen relations-arbejde hviler på metoden ICDP (International Child Development Program), men da der er komme nye medarbejder, skal metoden genbesøges.

I institutionen er der følgende rum for refleksion over den pædagogiske praksis: Personalemøder hver måned, Pædagogiske møder hver 8. uge, og stuemøder. Institutionens leder overvejer opstart af supervision forløb.

I forhold til medarbejderens kompetenceudvikling har institutionen gennem det seneste år været udviklingsdag med Børneergoterapeut Connie Nissen, uddannelse af Faglig Fyrtårn (Den Styrket Læreplan), samt uddannelse ved ”Huset Pia Thomsen”, sprogstrategier.

Institutionen anvender data fra TOPI, Sprogvurderinger og Eva test, både ind i planlægningen af pædagogiske aktiviteter og leg, handleplaner – samt til at se hvilke progressioner der sker hos det enkelte barn. Der drøftes muligheden for at generere egne data fra de aktiviteter og tiltag som det er beskrevet i Den Styrket Læreplan, her har medarbejderrepræsentanten som er Faglig Fyrtårn - tanker om at bruge materialerne fra EVA.
 
Anbefaling
Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
 
Det anbefales at institutionen forbereder sig til Tilsynsdialogen, sådan at deltagerne, fra start af - bliver lidt mere skarpe på beskrivelsen af den pædagogiske praksis, ud fra systematik og metode.
 

Evt. drøftelse af den pædagogiske læreplan
Arbejdet med den pædagogiske læreplan drøftes under de relevante pejlemærker i den faglige dialog. Hvis drøftelserne af den pædagogiske læreplan udover drøftelserne under pejlemærkerne, har givet anledning til opmærksomhed, kan det angives her.

 
Institutionens læreplan drøftes kort. Under de seks læreplanstemaer er en beskrivelse af det gode pædagogiske arbejde – der drøftes mulighed for at gøre den dynamisk, sådan at der løbende kan evalueres på temaerne. Hvis der ønskes sparring til dette, kan den Pædagogiske Konsulent kontaktes.
 


Opfølgning
Her noteres særlige forhold, aftaler eller lignende der er indgået med institutionen/enheden.

 
 
I forhold til Selvregisteringen:
- Institutionen har været udfordret på at få lagt link til deres Læreplan ind i Selvregisteringen, der arbejdes på det.
- Der har ikke været afhold de obligatoriske brandøvelser pga. Corona, men det er ved at blive organiseret.
 
Hvilket tilsyn forventes gennemført næste år?
 
Light-tilsyn
 

Afslut faglig dialog
 
Ja
 
Genvej til mail-skabelon
 
 
Afslutningstidspunkt:
 
28-04-2022
 
Afsluttet af:
 
Dokumenter

Pædagogisk light tilsyn 2023

Shape Created with Sketch.

Pædagogisk tilsyn 2021.pdf

Shape Created with Sketch.