Om den Flyvende Kuffert

Den Flyvende Kuffert er en integreret selvejende daginstitution, under paraplyorganisationen Børneringen, for børn i alderen 0-6 år beliggende i Nyrnberggade 33 på Amager.  Den Flyvende Kuffert er normeret til 48 vuggestuebørn samt 68 børnehavebørn hvoraf de 48 børnehavebørn er i vores udflytterbørnehave. Vi er fordelt på 4 vuggestuegrupper og 2 børnehavegrupper. Vi har en by-børnehave Månen med plads til 20 børnehavebørn samt en udflytterbørnehave Stjernerne med plads til 48 børnehavebørn, som hver dag kører af sted til lokaler i Kobbelvænget i Brønshøj. Stjernernes lokaler i Kobbelvænget i Brønshøj er beliggende på en nedlagt skole ved Utterslev mose, som i 2011 blev renoveret.
Stjernernes lokaler ligger i grøn fløj hvor de deler hus med fire andre institutioner, som de har fælles værksted og personalestue med.
Derudover har Stjernerne flere fælles arealer, med de 13 –16 institutioner som i alt er i Kobbelvænget F.eks. En Naturgrund med bl.a. bålplads og en stor muldvarpehøj, som om vinteren fungerer som kælkebakke, to gymnastiksale, samt en stor legeplads, med mange spændende aktiviteter.

Den Flyvende Kufferts bygning i Nyrnberggade er ejet af Børneringens fond og har gennem årene været igennem en del renoveringer. Den Flyvende Kuffert er en fireetagers bygning, hvor alle børns garderober er placeret i stueetagen. Ved siden af garderoberne ligger husets hjerte, køkkenet, hvor vores fantastiske kok sørger for fuld forplejning til alle børn. I stueetagen ligger ligeledes vores by-børnehave Månen i dejlige lokaler som blev gennemrenoveret i 2020.
På første sal er der et bibliotek, krea-rum og tumlesal som alle børnegrupperne benytter. På første sal ligger Den Flyvende Kuffert personalestue. På anden samt tredje sal ligger vores 4 vuggestue grupper i dejlige lyse lokaler.

Den Flyvende Kufferts udeareal består af legepladser rundt om hele huset samt på taget. Her har vi sandkasse, legehus, 2 solsikke gynger samt en fuglerede gynge, 2 klatrestativer, rutsjebane, cykelbane med mere. På taget har vi fået etableret en legeplads med 2 trampoliner og 1 bakke som giver plads til god motorisk udfoldelse.

Den Flyvende Kufferts nærmiljø
Boligområdet som DFK ligger i er i disse år under en kæmpe forvandling. Børnenes forskellige kulturelle baggrunde gør at vi har vi har en dejlig mangfoldighed, som vi bevidst arbejder med, og som er en integreret del af vores værdigrundlag og pædagogik.
Selv om institutionen ligger i et tæt bebygget område, er der mange muligheder for at komme til grønne nærområder samt nærområdets legepladser. Der er et kvarters gang til stranden og 10 min. til en dejlig legeplads i Lergravsparken. Her kan vi som personale benytte vores 3 Christiania cykler, klapvogne, børnebusser samt rejsekort til Metroen.
Den Flyvende Kuffert er inspireret af den norditalienske pædagogik Reggio Emilia og arbejder i det daglige pædagogisk ud fra denne ved at aldersopdele børnene samt følge barnets spor.