Syge Børn

SYGE BØRN
Hvis jeres barn bliver sygt i institutionen, ringer vi til jer, så I kan hente barnet hurtigst muligt. Både for barnets skyld og for at begrænse smitten til de andre børn.
Den måde hvorpå vi kan sikre både det syge barn og de raske børn og personaler optimale forhold, er ved at sende de syge hjem, så hurtigt som muligt, og derefter opfordre jer forældre til at holde dem hjemme til de er HELT friske (se sundhedsstyrelsens folder ”Smitsomme sygdomme hos børn og unge”, hvor der f.eks. står, at børn med diarre først må komme i institutionen igen efter en normal afføring). Hvis et barn er her i huset, mens det er sygt ud fra nedenstående kriterier, betyder det, at barnet kræver en voksen, hvilket det også får. Det betyder, at de andre børn på stuen/i huset får mindre opmærksomhed f.eks. i spisesituationerne, konfliktsituationer osv. Derfor er det bedst for alle parter, at et sygt barn er hjemme i vante omgivelser med en voksen, der har mulighed for at tilgodese dets behov.

Vi definerer barnet som syg, når:
Barnet ikke kan deltage i dagligdagsaktiviteter.
Barnet er uoplagt og ked af det og ønsker at være ved en voksen hele tiden.
Barnet har kastet op eller haft diarre inden for de sidste 24 timer.
Eller når barnet har feber. Et barn har feber, hvis temperaturen er 38 grader eller højere.
Almindelige børnesygdomme.
Det vil sige, vi godt kan finde på at sende et barn hjem uden feber, da vi ikke mener, det alene er feber, der er afgørende for barnets tilstand. En vurdering af om barnet er i stand til at være i Den Flyvende Kuffert, bunder altid i flere personalers vurdering.
Det er ud fra de ovennævnte kriterier, at vi opfordrer dig til at holde dit barn hjemme, og ligeledes ud fra ovennævnte kriterier, at vi sender børn hjem. På den måde håber vi at mindske sygdom både blandt børn og voksne. Ligeledes forventer vi, at dit barn holder en feberfri dag hjemme.

Vær også opmærksom på at tilstrækkelig nattesøvn er meget vigtigt for jeres barns trivsel.
I Den Flyvende Kuffert følger vi Sundhedsstyrelsens vejledninger.